lördag 14 mars 2009

Vem i helvete...?! (Del II)

Sidan hade börjat bra och väckt min nyfikenhet så jag gick vidare och vad hittade jag då om inte denna tråd. En pastor i Göteborg kontaktar 118 800 med frågan Vem är Jesus"? Det (underbara) svar han får är: Det är han som i den påhittade religionen kristendomen ska vara frälsaren. Sagan säger att han levde för 2000 år sedan och gick på vatten och hade sig.

Svaret resultera i att pastorn tar kontakt med tidningen Dagen, som ringer upp VD:n 118 800, Markus Öhman. Följande konversation (om man helt bortser frågan om kundservice - svaret är aningen drygt och inte sakligt kundanpassat) är bara helt fantastisk! Så jag kopierar in den här. Läs hela tråden (via länken ovan) för att följa diskussionen och alla kommentarer. Pastorn själv deltar. Tack Öhman för dessa svar och tack Anders för att du förmedlat dem för mig att hitta. Jag har njutit i stora drag när jag har läst tråden.

Markus Öhman:
Det är ett skitbra svar! Det kunde inte bli bättre. Det är jag som har skrivit det där svaret!

Är det ett objektivt svar?
- Ja, alla vettiga människor säger att kristendomen är påhittad.

Det låter som att det utgår från din egen övertygelse snarare än objektiva fakta?
- Nej, det här är väldigt vetenskapligt.

Så det var ett rimligt svar?

-Ja, absolut. Han får inse att han får ärliga, vetenskapliga svar från oss.


Hur gör ni när ni samlar in fakta till andra svar? Utgår man från sin egen övertygelse?

- Han fick svar enligt sanningen. Det vet ju alla att det här är sanningen.
...

Inte Erik.
- Han är felinformerad.

M
arkus Öhman menar att frågan är enkel eftersom det är en kunskap som "alla vet - egentligen".
- Men visst, det finns alltid fakta som någon inte håller med om. Det kan vi inte gardera oss mot.


I det här fallet är det 2 miljarder människor som inte håller med.
- Folk är galna.

2 kommentarer:

  1. Ha, ha. Det var roligt:P Finns nog inte mer att säga.

    SvaraRadera
  2. Haha!! :D

    Tack så mycket! :D

    Hoppas du får en jättebra start på veckan! Kram!

    SvaraRadera