tisdag 24 mars 2009

Vad händer med vårt språk?

Efter jobbet åkte jag ner på stan. På torget står tre unga pojkar i fontänen (den är torrlagd). De är till synes som vilka pojkar som helst och den ene pratar i mobiltelefon. Pratar är en underdrift, han skriker, skäller, svär, är hur otrevlig som helst mot vem det nu är han pratar med. Ju längre han talar desto värre blir det. Jag passerar torget men han hörs bara än tydligare, han för sådant liv att till och med alkisarna i parken stannar upp och börjar undrar vad det är som pågår.

När blev det okej att bara ha ordförråd som täcker de grövsta svordomarna? Varför kan inte familj, vänner och skola förespråka att det är något positivt att faktiskt kunna ge uttryck för vad man känner och inte bara stå och skrika och svära? Jag kan hålla med om att ibland blir man så arg att endast svordomar kan understryka vad man vill förmedla, men de har ingen kraft om man använder dem jämt i sitt vardagliga tal.

Denne knappt fjuniga pojk är inte ensam. Man hör det överallt hela tiden. På arbetsplatser, affärer, bussen, gatan, radio/tv och internet. Är det bara jag som reagerar på detta? Är det ingen annan som tycker det är konstigt? Jag slår ett slag för att vi skall bevara språket fullt med ord!

5 kommentarer:

  1. nawh haha tack;)<3<

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med. tråkigt!

    Hoppas du får en trevlig kväll! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jobbar själv som gymnasielärare och tänker varedna dag på hur vårt språk missbrukas. Men tro mig, det hjälper inte hur mycket man än säger till eller tillrättavisar tonåringar,för om inte deras föräldrar engagerar sig så är det en omöjlig uppgift för oss. Här hemma rättar jag sambons 6-och 8 åring hela tiden så de lär sig prata korrekt svenska, vilket jag tycker är otroligt viktigt. Lär man inte dem när de är små vad som är rätt och fel är det tyvärr svårt att förändra deras språkbruk :/

    SvaraRadera
  4. Är inne på samma spår. Tycker också att det är gräsligt med svordomar och annat elände som fyller upp halva meningarna. Hela tiden. I alla sammanhang. Tror att det är så som Miss M ovan säger. Man måste börja tidigt med att lära sina barn att använda många ord och man måste göra det hemma.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår precis vad du menar Sandra, kanske också DÄRFÖR jag är en sån nitisk ordpolis ;) Jag hatar när man inte kan uttrycka sig välvårdat, grammatiskt riktigt och korrekt. Dessutom verkar minst 40% utav den svenska befolkningen har grava problem med stavning och särskrivning *tragiskt*

    SvaraRadera