tisdag 19 maj 2009

Änglar & Demoner

Yes! I fredags drog jag med min kära fästman på bio för att se Änglar & Demoner. Det är en film som jag väntat länge på att få se. Har läst båda böckerna i rätt ordning, det vill säga Änglar & Demoner och därefter Da Vinci Koden, så jag var mycket nyfiken på resultatet då det var min uppfattning att den första lämpade sig bättre som film.

I Änglar & Demoner så kalls Robert Langdon, professor i symboler, till Vatikanen för att assistera vid ett hot mot den katolska kyrkans fäste. Påven har avlidit och de fyra kardinaler som står som favoriter att väljas under konklaven har kidnappats. Även en bomb med anti-materia stulen från CERN har placerats inom byggnaden och både kardinalerna och bomben kommer enligt gärningsmannen inte att få se nästa dag. Tiden är knapp och inom loppet av några timmar måste Robert Langdon och polisen lösa gamla hemliga koder för att hitta kardinalerna, bomben och gärningsmannen. Jakten tar dem genom arkiv och gamla kyrkor i Rom och historia och kulturvetenskap är nycklarna för att lösa gåtan kring Illuminati som verkar ligga bakom dessa illdåd.

För mig hade denna filmen egentligen inte behövt handla om något alls eftersom jag har en förkärlek för Roms alla magnifika byggnader, skulpturer och konstverk. Nu finns det dock en handling också och även den tilltalar mig - hämnd mot kyrkan som straffat oskyldiga människor genom tiderna. Filmen var precis som jag hade förväntat mig. Inte lika intrikat och välbyggd historia som i Da Vinci koden, men mera action. Den gör sig mycket bra på duken. Självklart är boken bättre, jag har ännu inte sett en film som överträffar boken den bygger på. För mig som läst boken var det inga konstigheter, men om jag inte hade gjort det undrar jag om jag inte hade tyckte att en präst som CERN hade behövt en lite närmare förklaring. Hela den biten är mycket längre och mera detaljerad i boken.

På det hela var det en mycket underhållande film som jag absolut kommer att se igen, även om jag redan från boken vet hur det kommer att sluta. Tyckte även att Tom Hanks kändes lite bekvämare som Robert Langdon denna gången. Kändes lite konstigt dock att den är författad som en uppföljare, men det är förståligt när de vänder sig till en bred massa som ser Da Vinci koden som del 1.

Betyg: 4.2 av 5

2 kommentarer:

  1. Nu blir ju jag nyfiken på att se även denna film! Tyckte om Da Vinci-koden.

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag skulle absolut rekommendera den.

    SvaraRadera