måndag 20 april 2009

Den du inte ser - Mari Jungstedt

Så då var det dags för en recension igen. Det var ett tag sen jag läste ut Den du inte ser av Mari Jungstedt. Jag har bara inte kommit mig för att trycka ut vad jag tyckte om den. Boken utspelar sig i Visby och handlar om en kvinna som blir brutalt mördad under försommaren. Medan polisen utreder mordet mördas ytterligare en kvinna och de inser att de har fått en seriemördare att stoppa mitt i turistsäsongen.

Boken känns på något sätt typisk svensk i hur texten framställdes och språket användes, vilket i sig inte alls är något negativt Dock så kändes det stundom som om man läste en uppsats. På det hela så höll boken ett underhållningsvärde. Den var lättläst och lagom spännande för att man skulle vilja fortsätta till slutet, men vissa saker la jag märke till som jag hängde upp mig på.

Till en början så tyckte jag det var kul med en bok som utspelade sig på Gotland. Jag har aldrig varit där och såg fram emot en rundvandring, men den var tyvärr inte så tydlig som jag hoppats. Boken förmedlade inte den levande beskrivning av ön som jag hade hoppats och jag kunde inte riktigt se miljöerna framför mig, på det sätt jag ser dem i bland annat Donna Leons böcker.

Jag är heller inte så stor på romaner och stora kärleksdramer, än mindre triangeldraman. Väninnan till den första kvinnan som mördas får ihop det med en journalist och bedrar sin man och slits med ångest över hurvida hon skall lämna sin familj eller ej. Jag föredrar renodlade thrillers/deckare, men boken hade nog tyvärr blivit aningen tom utan denna sidohandling så den har allt där att göra. Tycker bara inte om sådana historier.

Poliskåren får sig en slänga också för mord efter mord är de inte ett steg närmare att ta mördaren. Det är ovan nämnda kvinna som listar ut det när hon blir nästa offer, men vem ringer hon då när döden flåsar henne i nacken? 112? Nej, sin älskare. Det retade mig lite, det retade mig också lite att ingen reagerade på detta när allt lagt sig. Borde inte hennes man tyckt det var konstigt att hon ringer en journalist före polisen och att samma journalist kommer jagandes efter till ett ställe han inte borde känna till? Jag har redan börjat läsa på nästa bok och den har inte kommit till ytan varken i den första eller i den andra. Man skall väl inte vara så petig antar jag. På det hela så har jag haft en underhållande stund med Mari på Gotland.

Betyg: 2.5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar