fredag 3 april 2009

Berätta inte för någon

För några år sedan läste jag en bok av Harlan Coben. Den hette 'Berätta inte för någon'. Jag kände varken till boken eller författaren, men hittade den på bokrean så priset och storyn var tillräckligt bra för att jag skulle tycka det var värt att köpa den. Den började lite sisådär, men inom kort märkte jag hur den förföljde mig. Jag ville bara läsa mer och veta hur det skulle gå. Boken visade sig vara riktigt bra. Det är det fler som tycker så den har till och med gjorts som film, men ingen Hollywood produktion dock utan det är en fransk produktion. Denna såg jag i veckan.

Boken/filmen handlar om en läkare och hans hustru som åker och till den stuga och sjö de växt upp vid och brukar har romantiska avstickare till. De blir överfallna och frugan bortförd. Hon hittas inom kort mördad och polisen tror att det är en seriemördare som ligger bakom. Åtta år senare så hittas två nya lik i skogen och nu riktas misstankarna mot läkaren istället. Samtidigt får denne att mail som antyder att hans fru kanske lever. En spännande jakt på mördare och sanningen uppstår.

Filmen (Ne le dis à personne) var riktigt bra. Det spelar inte mig någon roll att den är på franska, även om det gör den lite svårare att följa. Jag är inte van att behöva läsa texten. Boken var bättre, men det är ofta så. Boken har mer händelser och detaljer, men likväl så har de lyckats att göra en film som håller sig till berättelsen och är i alla fall nästan lika spännande som boken. Förvånades också över att se Kristin Scott Thomas i en fransk film, vilket jag kanske inte borde. Hon klarade oavsett sin roll utmärkt.

Betyg: 4 av 5


2 kommentarer:

  1. Åh, härligt med lite tips! :) Vad händer en fredags kväll som denna?

    SvaraRadera
  2. Det blir bio-kväll med vänner!

    SvaraRadera