tisdag 5 maj 2009

X-Men Origins: Wolverine

I fredags hade X-Men Origins: Wolverine biopremiär. Jag var där tillsammans med en hög kompisar. Får erkänna att jag faktiskt inte sett varken X-Men eller dess uppföljare. Det är inte min sorts filmer, men man skall inte dömma ut på förväg så jag följde med och hade mitt sinne öppet.

Filmen handlar om, som titeln antyder, prologen till karaktären Wolverine i X-Men. Vem han är, vart han kommer ifrån och varför han är som han är. Samma fenomen so
m med Batman Begins. En kort sammanfattning av handlingen: filmen ger en kronologisk överblick av Wolverine från barnsbarn tills nästan nutid i en ganska snabb sammanfattning. Detta lägger grunden för karaktären. Därefter tar själva handlingen vid. Tillsammans med sin bror värvas han till en specialstyrka. Efter slaktande uppdrag tar han avstånd och flyr upp i Kanada för att leva ett lugnt liv med sin flickvän. Specialstyrkan upplöses med tiden och efter några år så börjar medlemmarna att avrättas. När de tar flickvännen så är Wolverine ute efter hämnd. Det är denna jakten då han skall hämnas som filmen handlar om.

Jag hade inga direkta förväntingar på filmen och fann ett visst underhållningsvärde i den. Skulle nog faktiskt kunna se den igen i brist på annat när den väl hamnat ute bland hyrfilmerna. Den var stundoms både klyssig och barnslig, samt att den är inte heller helt oförutsägbar, men de flesta filmer är tyvärr förutsägbara. De som var med som sett X-Men filmerna tyckte inte att den höll måttet, för mig dög den som den var eftersom jag inte hade något att jämföra med. Därmed skulle jag kunna tro att om man längtat efter biopremiären, kanske man blir lite besviken, men för er övriga så är den helt okej. Sen kan man ju säga också att om man har en "thing" för Hugh Jackman skall man definitivt se den. Han har aldrig slagit på mina strängar, men ändå. Om man skall jämföra med filmer av samma kategori, som jag nämde ovan, så vinner definitivt Batman Begins. Det är en helt annan klass av film.

Betyg: 3 av 5

MINI-SPOILER
En liten kommentar jag känner mig tvingad att göra är att när Hugh Jackman moddas och blir Wolverine (ni som sett filmen förstår vad jag menar, ni andra kommer förstå om ni ser den) så ligger han naken i en vattentank. I denna vattentank är han fastspänd med ett brett bälte över underredet. Inte helt oväntat och taktiskt placerat självklart. Det är givet, men det lustiga är, det som gör att jag skrattar och finner hela scenen väldigt humoristisk, är när hans skelett penetreras av borr så får han hela kroppen full, inklusive huvudet. Ingreppet och smärtan gör att han skakar och håller på. Ser ut som om hans kropp och framför allt huvudet är med om en jordbävning. Är det inte standard vid operationer och ingrepp att man fixerar de delar som utsätts? Hur lämpligt är det att slänga med huvudet när det är genomborrat av stag? Så borde då inte även huvudet och flera delar av kroppen ha fixerats? Man kan inte ställa krav på realism och trovärdighet i en sådan här film, men lite känns det som strunt i om den stora hjärnan är fixerad, den lilla hjärnan ligger fast. Det var i mina ögon i alla fall väldigt roligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar