torsdag 14 maj 2009

I denna stilla natt - Mari Jungstedt

'I denna stilla natt' av Mari Jungstedt är uppföljaren till 'Den du inte ser'. Nu var det ett tag sen jag läste ut denna, men om jag minns det hela rätt så handlar det om en alkoholiserad fotograf som blir ihjälslagen, samt om en tjej i tonåren som försvinner och sen hittas mördad. Själva plotten kretsar kring dessa två och huruvida det kan finnas någon relation mellan dessa brott. Igen får vi träffa poliserna Knutas och Karin och vi får även veta fortsättningen på Emmas triangeldrama.

Mycket av vad jag upplevde med den första boken är även gällande för den andra;
  • Boken känns på något sätt typisk svensk i hur texten framställdes och språket användes, vilket i sig inte alls är något negativt Dock så kändes det stundom som om man läste en uppsats. På det hela så höll boken ett underhållningsvärde. Den var lättläst och lagom spännande för att man skulle vilja fortsätta till slutet.
  • Boken förmedlade inte den levande beskrivning av ön som jag hade hoppats och jag kunde inte riktigt se miljöerna framför mig.
  • Jag är heller inte så stor på romaner och stora kärleksdramer, än mindre triangeldraman, utan jag föredrar renodlade thrillers/deckare, men boken hade nog tyvärr blivit aningen tom utan denna sidohandling så den har allt där att göra.
  • Sen verkar poliskåren hyfsat inkompetent, för de verkar inte göra så mycket. De känns mest som en väntan på att saker och ting skall lösa sig och det är därför det är bra att triangeldramat är med. Utan det hade det inte hänt så mycket.
På det hela så har det varit ett visst underhållningsvärde i att läsa boken, men jag märker på mig själv att det inte är för mig en märkvärdig bok. Trots att den är lättläst tar det mig tid att läsa den för den lockar mig inte och jag läser därför mindre. Sen så redan när jag slagit ihop pärmarna har jag svårt att komma ihåg vad den handlade om så den gör inga minnesvärda intryck. Nu håller jag på med den tredje boken, vi får väl se hur det går med den.

Betyg: 2.5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar