torsdag 14 maj 2009

Mer än trerätters

Igår var jag med på jobbets årliga smörjning av kunder. Dagen som började grå och molntyngd lättade upp under eftermiddagen och lagom till det att vi samlades för mingel, buffé och drinkar sprack det upp och solen kom ut och värmde på oss. Det var väldigt trevligt att sitta och blicka på havet och den blå himmeln, njuta av en god cider och buffé av laxspett, minipajer, baconlindat kött och ett bröd bakat med soltorkade tomater och oliver. Strax före 18:00 kom båten och hämtade oss och vi tog en tur på havet bland klippor och skär. När vädret är bra är det en otroligt vacker miljö. Det blåste lite kallt, men jag hade förberett mig för detta och hade med mig min stora ullsjal som jag svepte runt mig.

Väl framme vid restaurangen bjöds vi till vackert dukade bord där vi serverades vitlöksgratinerade havskräftor och det var jättegott. På det serverades för de som beställt fisk, en ungsgratinerad hälleflundra med blåmusselsås, men för mig som valt kött blev det en huvudrätt av en klassisk pepparstek. En stor och jättefin bit fick jag och jag skäms lite för att säga att jag orkade faktiskt inte äta upp. Ändå hade jag inte ätit på hela dagen för att göra plats för detta. Så dukades huvudrätten ut och in kommer en chokladbakelse med rårörda hallon och vaniljglass. Det är också jättegott, men det fanns det inte plats till. Jag orkade inte mer än en liten bit av bakelsen och glassen. Den var för mustig.

Så efter god mat och gott sällskap tog vi åter plats på båten och styrde kosan hemåt, mätta och belåtna. På det hela en mycket lyckad kväll.

2 kommentarer:

  1. Förstår jag, att det var lyckat. Maten låter ju alldeles underbar och så båttur och skärgårdsmiljö. Gott sällskap också, kanske;)

    SvaraRadera
  2. Vad gott det lät! *Hungrig!* : )

    SvaraRadera