söndag 14 juni 2009

Terminator Salvation

I onsdags var jag med min fästman och en kompis och såg Terminator Salvation på bio. Jag var inte så gammal när de första filmerna kom, så jag fick inte se dem förrän först senare och då fann jag dem först lite fåniga, men med åren växte det till något nostalgiskt och jag gillar faktiskt både den första och andra filmen. Ungefär som med Die Hard, de var aningen fåniga och fulla av misstag, men sicken nostalgitrip till filmer utan animationer etc. Nu är missarna något charmigt.

I alla fall så såg jag även trean och den kan ju inte mäta sig med de första två, men den har i alla fall en handling. Man får följa John Conner de sista dagarna före Judgement Day och hur det startade. I den fjärde filmen är kriget mot maskinerna i full gång och John Conner spelas av Christian Bale, vilket känns som ett bra val för hade det varit samma kille som i trean hade jag inte gått och sett den.

Så vad handlar fyran om? Ja inte så mycket tyvärr. Människan krigar mot maskiner och maskinerna vill döda både John och den tonårspojk som skall resa tillbaka i tiden och bli hans far. Förutom det så utvecklar maskinerna en ny terminator med mänskliga inre delar för att kunna infiltrera. Det finns inget i filmen som är nytt mot vad man redan sett i trailern. Det tycker jag är ett misstag. Trailern var bättre än filmen.

Jag hade väl inga direkta förväntningar på filmen annat än att Bale skulle vara ett bra väl för rollen och att den skulle gå i linje eller över föregående. Så jag blev aningen besviken, Bale är den jag är mest besviken på, hela filmen pratar han med sin Batman-stämma. Den passar när han är Batman, men det är ingen röst i normalläge när man pratar med folk. Det blir bara en sån b-känsla över hela filmen! Sen är berättelsen väldigt tunn. Motståndsrörelsen kommer på att maskinerna kommunicerar med gamla signaler som människan kan störa och därmed slå dem. Är det bara jag som tycker det är väldigt konstigt?! Oj, nej det var en fälla! Vilken förvåning! Maskinerna kunde läsa allt som människorna kommunicerade om via maskiner?! U think?! Nej det är bara dåligt. Sen den kille som spelar hälften människa och hälften maskin, han har mänsklig hjärna och hjärta men kan åka macka över floden utan att dessa tar skador, men andra terminators blir buckliga när man slår på dem med sina vapen?!

Jag vet att man inte kan kräva någon verklighetsförankring av en sån här film. Det är inte det jag begär. Det enda jag menar är att om man skapar en "ny" värld, håll er inom den världens logiska ramar. Annars blir filmen b med massor av kalkonfel. För att inte tala om det märkliga i att alla maskiner bygger sina industrier så att människor skall kunna ta sig runt och vrida på alla reglage. Eller att det över allt står fat och skjuter upp eld?! För vad?!

Nej tyvärr så kände jag att jag förlorade två timmar av mitt liv. Det var en befrielse att äntligen få kliva ur salongen för jag blev så retad på alla dåliga moment i filmen, för det finns många fler än de få jag nämnt. Dock så såg jag ju fram emot att den skulle komma så jag vill väl egentligen inte ha det ogjort att ha sett den, men det kommer dröja riktigt, riktigt länge innan jag ser den igen. Kanske om jag ser den om 10 år att det blir en nostalgitrip för mig.

Betyg: 1.8 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar