tisdag 7 april 2009

Ingen andra chans - Harlan Coben

Åh! Det var så skönt att få lägga Steig Larssons lunta bakom sig! Det var absolut dags att få sätta något annat i händerna, helst då något med lite handling i. Det kan man dock aldrig vara garanterad för. På rekommendation så har jag en serie på fyra böcker av Mari Jungstedt väntandes på mig, men lite rädd för att ge mig på ytterligare en serie böcker så tog jag istället itu med Harlan Cobens Ingen andra chans. Jag har läst två böcker av honom tidigare, varav Berätta inte för någon var väldigt bra.

Hans böcker är ganska bra sidvändare. Texten är lätt och följsam, vilket gör att man kan ägna sig åt handlingen. Handlingen i denna boken är att en man vaknar upp på sjukhus efter 12 dagar i koma. Hans fru är död och hans 6 månaders dotter är kidnappad. Inom kort kommer kravet på lösensumman och överlämningen fallerar totalt. Kidnapparna hade sagt att han inte skulle få en andra chans och de kommande 1,5 året lever han med sorgen och polisen och FBIs misstanke om att det är hans som ligger bakom alltihop. Helt oväntat kommer ett nytt krav på lösensumma och denna gången tänker han inte låta allt gå åt pipsvängen. En personlig vendetta på att att hitta kidnapparna och förhoppningsvis dottern påbörjas. Samtidigt jagas han av polisen för mord.

Av de böcker jag hittills läst av Harlan Coben så håller de ungefär samma tema. Manlig huvudkaraktär, familjen drabbas av tragedi, tiden går och därefter kommer händelserna till en oväntad lösning. Så även i detta fallet. Har man inte läst något av honom tidigare, så blir den kanske bättre, men den är inte alls dålig. Den är underhållande och går fort och lätt att plöja igenom. Alldeles lagom faktiskt.

Betyg: 2.5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar