tisdag 7 april 2009

Ny bokserie

Så efter Ingen andra chans, så bestämde jag mig för att ge Mari Jungestedts bokserie en första chans. Man skall inte döma ut en serie bara för att den föregående man läste var seg. Kommer inte ihåg vad boken heter, kanske inte är ett bra tecken, men jag har hittills läst ungefär en fjärdedel av boken och den är än så länge helt okej. En tjej har blivit brutalt yxmördad på en strand på Gotland. Kanske inte är så specifikt, kanske det är grundberättelsen i alla hennes böcker, men det får vi väl ändå inte tro så ni som vet vilka böcker jag talar om vet säkert vilken det är jag menar. Språket är följsamt och boken är därmed ganska så lättläst. Får väl se vad det leder till, men just nu är hoppet uppe för att detta skall bli en trevlig bekantskap. Polisen som leder utredningen får mig att tänka på kommissarie Brunetti i Donna Leons böcker och det är en gemytlig prick. Har en oläst bok av Donna Leon som jag sparar till ett tillfälle när jag desperat vill fly ner till Venedigs gator, gränder och broar. Någon gång skall jag ta mig dit i verkligheten också.

1 kommentar:

  1. Sv: Ja det är fruktansvärt. Finns inte ord för min frustration!

    SvaraRadera