fredag 3 april 2009

Luftslottet som sprängdes - Stieg Larsson

Då har jag äntligen läst klart boken! Boken är en direkt fortsättning på Flickan som lekte med elden. Med andra ord så handlar denna boken om en utredning av Lisbeth Salanders förflutna och vilka som är skyldiga till vad och hur de skall kunna klämmas åt, samt någon liten bi-historia om Erika Berger.

Efter det första kapitlet blev boken allt mer seg. Jag som annars älskar spionhistorier och hemliga organisationer somnade om och om igen. Tog ungefär 500 s för att det skulle hända mer än diskussioner om domstolar, byråkrati, regering och polis. Då var det lite för lite alldeles för sent. Väl framme vid vad som kändes som den stora slutscenen, rättegången mot Salander, så får det ingen kraft och faller i slutet ganska så platt. Boken slutade precis som förväntat och jag är väldigt glad att jag äntligen läst ut den så jag kan ta mig an något annat. Har nog aldrig tagit mig sådan tid att sega mig igenom en bok. Har redan börjat läsa en ny och kommit mer än halvvägs. Dessutom så på två ställen i boken så inflikas en sida som inte alla har något med bokens handling och karaktärer att göra. Den första sidan var en utläggning om kvinnor som krigade under antiken och huruvida de tog bort sitt högra bröst eller ej för att bli bättre på att skjuta pilbåge. Den andra sidan var väl en fortsättning på detta kanske. Det minns jag knappt för jag blev så retad på att en redan seg bok infogar text som är absolut irrelevant för handlingen och som inte tillför boken en sak. Sen gillar jag onödigt vetande och det är nog ett intressant ämne, men det var absolut fel plats att ta upp det.

Betyg: 1.5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar