fredag 13 februari 2009

Cheers och Valkyria

Har inte riktigt identifierat varför, men jag har alltid haft ett intresse för krigshistoria och när trailern började rulla för Valkyria var det givet att jag skulle se denna. Så jag fick med mig R på att gå ut och äta och gå på biopremiären av nämnda rulle. Det var inte särskilt svårt eftersom vi båda delar svagheten för bra mat och film.

Cheers (beläget centralt i Uddevalla) var gemytligt. Kort sammanfattat skulle jag säga, väldigt trevlig personal, mysig restaurang (om man sitter rätt), men inte så mycket att välja av på menyn. Maten var inte märkvärdig, men ändå bra. Beställde fläskfilé med kantarellsås och lingon av något slag. De ligger också på en ganska bra prisnivå, samt att de ofta har olika erbjudande både på mat och dryck. Vi kommer nog återvända vid något tillfälle.

Valkyria - började bra, fortsatte bra och slutade bra. Det var en bra film helt enkelt. Den både stärks och lyfts av att man vet att det är baserat på en sann historia. Tom Cruise behöver inte skämmas för sin insats, även om jag kan tänka att många amerikaner ogillar att han spelar en nazi-tysk. Det faktum att han försöker stoppa Hitler spelar säkert ingen roll i deras syn på Tompan. Vissa skådisar får inte lämna sina fack, som Harrison Ford i Dolt under ytan. Det blir överraskande för han får bara inte göra såna roller. Valkyria är i alla fall sevärd och man blir frustrerad och lider med Stauffenberg som inte riktigt får gehör.
Det finns en tysk film om samma händelse så dessa två filmer är onekligen väldigt lika, med skillnad att tyskarna faktiskt pratar tyska. Har man sett den, vilket jag har, så känns Valkyria lite väl bekant, men fortfarande värd att se.

Betyg: 3,5 av 5
Trevlig filmkväll allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar