torsdag 26 februari 2009

Liten ljusglimt...

...i tillvaron har i all fall varit årets höjdpunkt. Bokrean har äntligen dragit igång! Tyvärr så är den inte alls så omfattande som undertecknad brukar vara van med, nästan så det är lite av en besvikelse. Fick inhandlat tre böcker och det är bara en bråkdel mot tidigare år. Köpte mig en av Harlan Coben, Donna Leon och Kate Moss, tror inte det är samma Moss som den knarkande supermodellen.

Harlan Coben upptäckte jag på en tidigare bokrea. Köpte två böcker som lät lite intressanta, men som framför allt hade bra pris. Den ena var bra och den andra var riktigt bra, så jag ser fram emot att få läsa det nya tillskottet. Hittade dessutom ytterligare en bok av honom på Konsum så jag har två som ligger och väntar på mig. Skoj!

Donne Leon kan man inte säga skriver några direkt rafflande kriminalhistorier. Faktum är att man nästan kan säga att de inte handlar om direkt något. Så man kan undra hur jag har kunnat samla på mig tre böcker och bara slukat och längtar till att få kasta mig in i den jag hittade nu. Saken är den att de alla handlar om en kommisarie i Venedig och hon har ett sånt härligt sätt att skriva om honom, hans familj och staden att man strosar med honom på gatorna och torgen. En helt underbar känsla. Har man inte råd att åka till Venedig får man helt enkelt fly verkligheten lite med Donna Leon. Sparar denna tills den kan få min fulla uppmärksamhet.

Har inte läst nått av Kate Moss tidigare. Hoppas att detta skall bli en ny bekantskap som man vill försöka återknyta under varje bokrea med nya fynd. Labyrinten vill jag minnas att den hette och jag har för mig att den skulle handla om lite gåtor och historiska kontexter. Det är som skrivit för mig, om den är bra vill säga. Det återstår att se.

Trots mina nyförvärv har jag faktiskt inte börjat läsa en enda. Dels för att bokföringen tog över mitt liv temporärt, men också för att jag har länge tänkte läsa Stieg Larssons triologi. Har alla böckerna så det finns inga ursäkter och nu är det ju ett evigt tjatter om den när den har biopremiär imorgon. Så istället har jag börjat läsa på Män som hatar kvinnor. Har inte kommit så långt ännu och än så länge känner jag inte att den är oläsbar, men det är inte alls en lika trivsam värld som den Donna Leon bjuder in till. När jag flyr verkligheten vill jag inte fly till ett Stockholm med dryga stekare, men det blir förhoppningsvis bättre med kapitlen. Om inte annat är kanske den story som utvecklar sig så bra att det är värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar