fredag 13 februari 2009

Köpenhamn - dag 1

Så var det då dags att åka till Köpenhamn. Lusten hade minskat i samma takt som vi blev sjuka. I alla fall jag hade sett fram emot att åka, men nu kändes det mest vansinnigt att gå upp mitt i natten för att åka flera timmar kollektivt. Var dock väldigt tacksam att jag slapp köra. Det hade jag ingen ork till. Såg inget heller med de förbaskade ögonen som rann hela tiden.
Otroligt smidigt att åka tåg hela vägen till centrala Köpenhamn. Fort går det också, men jädrar vilka kyrkråttor svenskar är redan i grannlandet. Priserna var "normala" så att säga men med vår krona kom vi bara hälften så långt, så en kaffe exempelvis kunde kosta ca 45 SEK.

Tyvärr var vi båda sjuka och vi kom fram till att så mycket tid vi spenderade med att sova på hotellet har vi aldrig gjort på en semester. Trots detta så gav vi oss tappert ut i Köpenhamn för att uppleva huvudstaden i dess gråa dis. Ströget gick vi självklart och så en tur på Glyptoteket, men sen blev det en paus på hotellet före kvällen.
Om ni inte känner till Glypoteket har ni missat något. Det finns massor av gamla härliga antika statyer och föremål, samt mumier för den som det intresserar. Fast det som verkligen gör det unikt är hallen under kupolen med fontäner och palmer. Det är väldigt rogivande att bara sitta där och njuta av omgivningen.

Efter en paus på hotellet gav vi oss åter ut på stan, men det hade börjat regna och vi var hungriga. Det blev Jensens. Självklart hade de samma fula kläder som i Göteborg. Jättetrevlig personal, i allmänhet får man säga att danskar är väldigt trevliga och hjälpsamma. Tyvärr var det sjukt mycket folk och man fick köa och trängas. Gav ingen matro och det kändes lite snabbmat och McDonalds över volymen och rörelsen. Maten var helt okej, men jag var så förkyld att jag inte riktigt kände vad det smakade och inte orkade jag äta heller.

Sjuka, trötta och slitna bestämde vi oss för att gå på bio. Med den svenska kronan blev det ungefär lika dyrt som i Sverige, annars får jag säga att det var ganska billigt att gå på bio i Danmark. Vi valde Yes-man med Jim Carrey. Dansk text och inte tal var ett minimum kriterium. Jag får erkänna att jag var lite skeptisk till den. Idéen verkar rolig, men det känns som om man har sett den förut genom Liar Liar och Bruce Almighty.
I stand corrected! Den var bra, till och med riktigt rolig och underhållande. Helt klart sevärd. Filmen bjöd på många roliga scener och när jag tänker på den blir jag faktiskt sugen på att se den igen.

Just say YES man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar