söndag 14 juni 2009

Gud finns nog inte

"Förbundet Humanisterna vill främja humanismens livssyn som idé- och värdegrund för samhälle, kultur och etik. Vi arbetar för att värna det sekulära samhället, där religion och politik hålls isär."

Just nu har Humanisterna startat en kampanj för att väcka till reflektion och debatt över tro och hur den påverkar samhället. I linje med denna kampanj har de lagt upp ett test på sin hemsida som man kan göra för att testa sin sin tro och syn på tro och samhälle.

Jag tycker att det är helt rätt. Vi är alla olika, vilket är bra, men vi diskuterar olika politiska åsikter osv. Jag tycker att även religion borde omfattas av detta. Varför skulle man inte diskutera religion? Är man rädd för att förlora sin tro om man någon frågar vad det är man tror på och varför? Jag gör testet för att visa att jag tycker det är bra att denna kampanj ifrågasätter det löjliga i att man inte får diskutera vissa saker. Om jag vill diskutera religion är det väl min frihet? Är det inte ett hån/förtal/förakt mot mig som ateist att att inte få diskutera? Varför skall de religiösas tro och vardag vara mer värd än min?

"Du verkar vara en klockren Humanist!
Du tror inte på Gud och tvekar inte att gå din egen väg när det gäller traditioner. Om du inte redan är medlem i Humanisterna tycker vi att du ska bli det. Hjälp oss gärna att debattera också, dina argument kan säkert få många att tänka till.

Med vänliga hälsningar / Humanisterna"

Jag är inte någon föreningsmänniska så jag är inte medlem. Jag vill inte var med i någon kyrka eller någon förening. Jag trivs bättre själv och det är min frihet att ha det så.

3 kommentarer:

  1. Ha ha denna test var oerhörd vinklat och ställde frågor med allt för få alternativ vilket gjorde det omöjlig att svara på, ungefär som de där testerna som finns å¨facebook som ger helt felaktiga resultat, utifrån helt värdelösa och ytliga frågor

    SvaraRadera
  2. Jag förstår hur det kan anses vara vinklat, det är svarsalternativ som representerar två sidor. Samtidigt så är det inte alls omöjligt att svara på frågorna. Faktum är att det är ganska enkelt, som vad tror du händer när du dör? Vem vänder du dig till när du behöver någon att prata med i en krissituation? Skall läroplanen utformas utifrån religion? Skall abort vara förbjudet eller tillåtet?

    Om du inte kan svara på dessa frågor så har du nog inte funderat på dem och tagit ställning till vad du egentligen tycker. Mitt förslag är att du tar dig en stund till att reflektera så att du kan svara på dessa frågor, om så bara för dig själv. Dessa frågor är en del av vårt samhälle och för din egen skull kan det vara nyttigt att känna dig själv så väl att du vet vad du tycker. Livet handlar om val, i privatliv, i arbete, i politik, men du kanske inte röstar heller. Det är din frihet, men det är också din frihet att fråga dig själv, hur vill jag att min värld och mitt samhälle skall se ut. När du vet det så har du nog också svaren på många av de frågor som möter en i livet. Lycka till!

    SvaraRadera