onsdag 25 mars 2009

Det är inte utan att man blir förbannad

Läste denna artikeln nu på morgonen om en pilot som tankat för lite bränsle för att en felaktig mätare var installerad och kraschade. Det är ofta så att den mänskliga faktorn spelar in och det kan gå väldigt fel och få väldigt allvarliga konsekvenser. Jag kan också förstå att man drabbas av panik när man störtar mot sin död, men det som gör mig förbannad är att en människa som skall vara utbildad och tränad för sådana här situationer där nödlandning är tvunget inte ens försöker nödlanda, utan istället ber till någon högre makt om räddning. Låt mig notera att det inte hjälpte och 11 personer dog.

Kanske att dessa hade dött oavsett eller att till och med fler eller färre hade omkommit om han hade försökt nödlanda och kommit ner annorlunda. Dock vill jag ändå gärna tro att om man försöker nödlanda så gör det att man försöker få ner planet i så lämplig hastighet och vinkel som möjligt. Känns lite som om man åker bil med någon och det skuttar ut ett rådjur framför och föraren släpper ratten håller för ansiktet och skriker?! Hur kan det hjälpa?!

Nej, om man genomgår utbildning för att framföra någon form av fordon så måste man tänka på att en sådan här situation kan uppstå och veta hur man skall agera i den och förbereda sig för det i möjligaste mån. Förhoppningsvis så kan man då agera snabbare och säkrare. Piloter dessutom trodde jag fick öva i simulatorer för att få in detta i ryggraden. Skall jag i fortsättningen vara tvungen att fråga när jag skall ut och resa om piloten är ateist eller om denne har någon övermakt som kommer tillropas om det skiter sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar