tisdag 17 mars 2009

Då har man fallit igen...

...för shopping, men jag måste säga att det även var symbolik inblandad. För att börja i rätt ände så åkte jag efter jobbet för att kolla efter skor. Hade inte trott jag skulle hitta några då jag (pga mina knän) letade efter några som skulle dels ge bra stöd för foten, framför allt hålfoten, men som också skulle ha en ordentlig svikt i sulan för att inte ge stötar upp i knäna. Dessutom ville jag inte att de skulle se ut som en typisk gympadoja. Jag vill helst ha någon diskret svar sko så jag (i mina förhoppningar) ändå skulle kunna matcha med skjortor, kavajer etc. Det är inte helt förenerliga krav.

Så i den första sportaffären provade jag det mesta. Vad gällde utseende så hittade jag som väntat inget som passade inom mallen. De skor jag hittade som uppfyllde de andra kriterierna var för stora, men jag fick hjälp av ägaren som plockade fram olika modeller och storlekar utifrån mina önskemål. De jag upplevde passa bäst var för stora, 38 2/3, så han ringde en annan butik och frågade efter en 38 men de hade inga. Däremot hade han en 37 som han tog fram. Det hade jag ju aldrig trott skulle passa, så stor upplevde jag inte att skon var. De satt som gjutna!
Efter att ha testa hela paret i nästan en kvar så kände jag att de gav stöd på precis de ställen jag behövde. Dock hade de ju inte det utseende jag sökte, men eftersom jag räknade med att det skulle bli svårt att uppbringa så slog jag till. Köpte mig ett par Adidas barnskor som var nedsatta till 499 kr istället för 699 kr. Väl i kassan föreslog han att jag skulle komplettera med impregnering för bästa resultat då det var ett par skor i Goretex jag valt ut. Aha, merförsäljning tänkte jag och tog mig en funderare. Så tänkte jag på hur han agerat i sitt bemötande när jag letade skor och tyckte att han förtjänade att "få lyckas" med denna försäljningen. Bra beteende skall belönas, till skillnad mot en säljare på 3, men det får bli ett annat inlägg.

Med mina nya skor gick jag vidare till nästa. En "helt vanlig" skobutik och där letade jag väl inte så hårt efter ett par skor får jag erkänna. Jag hade precis köpt ett par jag var nöjd med. Så jag hittade inget och gick vidare till nästa sportaffär. Där hade de 30% på reapriset. Sen att deras reapris alltid är det samma som ett fullpris är något man får räkna med, men jag slog en lov i alla fall. Till min förvåning hittade jag ett par släta, svarta och mycket diskreta Reebook i strl 37,5. De kändes lite stora, men så hittade jag ett par 37. Då kändes de lite trånga! Frågade om de skulle ge mig sig och hon i butiken sa att det gör det men inte så det blir någon större skillnad i storlek, mer att de formar sig efter foten. Så jag provade den större igen och de kändes som hus. Tillbaka till den mindre och de var faktiskt som gjutna! Hur kunde jag inte känna det första gången?! Så jag slog till på dem också. 349 kr istället för 499 kr.

Nu har jag ett par skor för vardags och ett par jag tänker försöka använda till lite mer strikta outfits. De är väldigt neutrala så när som på en vit Reebook logo på tån, men den stör inte så mycket. Får testa. Symboliken i shoppingen? Även om det är kul att shoppa så var det inte därför. Det var för att vidta åtgärder för att bli bättre i knäna och skorna symboliserar första steget till läkning. Nästa steg är att gå till step up imorgon och tacka för de terminer som varit och förklara varför jag inte kan gå klart. Mina nya skor skall få bära mig dit!

6 kommentarer:

  1. Hej! Tack för din fins kommentar på bloggen! Ja, vi föll för dom direkt... kollade runt en massa, men vi återkom alltid till dessa, så ja.. det var givet! :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul! När träffade du henne?

    SvaraRadera
  3. vet precis hur det är, att falla för det där shoppingsuget :/ igår hade vi superfint väder, och blev så sugen på ngt nytt, gick in på MQ tog en ljus trasa, betalade och när jag kom hem så insåg jag att jag inte gilla den (inte första gången kan jag säga ;) så idag ska den lämnas. men ska ju självklart kolla på ngt nytt :)

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att hitta det man söker. Och göra det till ett bra pris till på köpet.

    SvaraRadera
  5. Åh vad kul :) är jätteglad över att jag träffat min vietnamesiska vän, man kmr lokalbefolkningen närmare på nåt sätt :)

    SvaraRadera
  6. Shopping är alltid kul oavsett anledning! :D

    Ha en bra dag! KRam!

    SvaraRadera