onsdag 2 juni 2010

Ateistens dag är grundad

Jag har fastslagit att Ateistens Dag skall firas 21 maj från och med 2010. Det var då jag fick iden och det är då jag kommer fira den. Dagen krockar inte med någon annan högtid och trots att det är Konstantins namnsdag så kommer jag att fira den 21 maj, för jag har också rätt att ta plats i kalendern. Religionen har så många datum som det är.

BAKGRUND
Ateistens dag är väldigt ung. Den har hittills bara firats en gång. Idéen har funnits länge, men den genomfördes inte förrän 21/05/10.

Dagen har grundats till följd av den frizon som ges religioner vad gäller deras åskådning och utövande. Syftet är att främja samma frizon för de som är religiöst obundna. Alternativt att skapa en tolerans och acceptans för ifrågasättande av religioner på motsvarande sätt som många religioner utmålar icke-troende som otrogna och vilsna.

Målsättning: Samma respekt för alla livsåskådningar eller samma möjligheter till debatt och ifrågasättande.

Tanken med dagen är att erkänna, uppmärksamma och ge plats för alla de som lever utifrån att det inte finns en högre styrande makt.

HUR FIRAS ATEISTENS DAG
I linje med dagens bakgrund så firas dagen precis som man helst önskar. Som fri från en högre styrande makt är man själv ansvarig för sina beslut och sin vilja. Det är denna frihet och detta ansvar som dagen vill lyfta erkännande för.

ATEISTENS DAG firas varje år 21 maj.
Den grundades av Sandra Karlsson.

Definitionen av ateism, som ligger till grund för denna dag: ingen tro på någon form av högre makter (gäller all tro på högre makter, oavsett kultur).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar