onsdag 16 september 2009

Värmland

Så på lördagen begav vi oss ut på marken i regn (marken = Oxhälja) men med gott humör. Vi travade på allesammans och det är faktiskt väldigt roligt. Inte för att jag hittade något, stannade knappt i något stånd och kikade heller, men det är något särskilt med att ha denna traditionen med familjen/släkten och strosa gatorna upp och ner varje år och hälsa på gamla bekanta. Inte för att jag känner så många, men ändå.

Efter några timmar var det dags att vända hem, hämta och äta den beställda smörgåstårtan. I mina ögon har smörgåstårta alltid varit lite lurendrejeri. Man kan inte kalla en smörgås för en tårta, frukost och efterrätt är inte samma sak och skall inte egentligen blandas. Med åren har jag dock lärt mig att acceptera detta, men det är något som jag aldrig beställer för egen del utan det är för att alla andra gillar det som det blir enkelt och smidigt.

Fram på eftermiddagen kom min fars kusin med barn och det var längesen vi träffade dem så det var riktigt kul att få se dem igen, eller barn och barn. Det kommer de alltid att vara till honom, men de är 18+ båda två och lever sina egna liv, men vi ses så sällan att jag nästan glömmer det. Jag har ju inte åldrats en dag så hur kan dem göra det?!

Efter en god stunds umgänge begav vi oss alla ner på stan igen för en ny vända. Denna gången tog R och jag med oss min brorson till tivolit och han fick åka en s¨ån liten bilbana. Vi hade helkul. Därefter fick jag faktiskt köpt mig det enda jag inhandlade på marken i år - honung. Jag har aldrig varit stor på honung, men jag har tidigare provat några smaksatta och ångrat att jag inte köpt. Så jag köpte en påse med fem olika smaker, passionsfrukt, körsbär, jordgubb, svartvinbär och citron. Det visste jag inte då, men min nya favorit är jordgubbste med jordgubbshonung. Det blir en mycket kraftigare och fylligare smak. Citron och körsbär har jag ännu inte provat.

På söndagen kom en gammal bekant till familjen förbi och honom har vi inte träffat på år, så det var skoj att få höra den senaste utvecklingen. Han är sig lik och det är härligt. Det blev en snabb avfärd för att åka vidare till min kusin med familj som skulle bjuda på middag. Förutom hela vårt entourage kom även min morbror med fru och ytterligare en kusin med flickvän och deras son på 6 mån, som vi fick träffat för första gången. Helger som dessa är som balsam för själen.

Mitt kusinbarn med granne fick mig att hoppa på en sån jättestudsmatta. Vad gör man inte för de mindre? Även om tillfället var illa valt med infektion i kroppen, huvudvärk och dessutom jumper's knee. Det blev flera Alvedon och jag sov nästan hela vägen hem. Det tog ungefär fem dagar för att svullnaden i knät skulle gå ner och att det skulle sluta pirra och klia i det. Det var det värt dock, för kul hade vi och jag fick lärt mig att jag kan studsa, landa på rumpan och komma upp på fötter igen.

Även min brorson var med och lärde sig hoppa, även om han tyckte det var roligare att använda den som en velodrom. Han fyller dessutom 2 år idag (16:e), så stort grattis på dig lilla sötnos och tack för tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar