fredag 21 maj 2010

RIP Ronnie James Dio

Den 16 maj i år så somnade Ronnie James Dio in efter att ha insjuknat i magcancer förra året. För er som inte är så mycket för rock så kan noteras att han är lite av en ikon inom området och har bland annat varit med i band som, Elf, Rainbow, Black Sabbath, Heaven & Hell och självklart Dio.

Själv har jag aldrig lyssnat på hans musik. Jag gillar rock, men det är inte där jag har fastnat. Skälet till detta inlägg är följande artikel i Metal Hammer.

Jag blir fruktansvärt upprörd över att dessa religiösa dårar skall använda hans begravning till att sprida sitt gift. De skall proklamera Dio som satanist och utövare av trollkonst. Syftet med detta, vad jag förstår, är att hans usla och förledda anhängare skall få höra "goda ord" och kanske kunna ledas rätt.

Om man bortser från detta med djävulsdyrkan och trolldom, för det är bara för absurt. Det är som om man återvänt till häxprocesserna på 1500 - 1600 talen. Så skall de helt respektlöst kasta sig över, vad som skall vara, familjen och fansens chans att få säga hej då och tack till en människa som onekligen har spridit glädje till massor av människor under många år. I deras sorg skall de bli överfallna av främlingar som hugger den de förlorat med grovt och elakt förtal. Kärleksbud my ass! Jag blir så förbannad. Återigen visar sig religionens fula nuna.

Jag har alltid varit för att folk skall få tycka och tänka vad de vill, bara de inte skadar någon annan i processen. Detta skadar en hel blodsfamilj och en hel världsfamilj av fans och det är så helt otroligt frustrerande att situationen ens kan uppstå. Vad som retar mig nästan än mer med den religiösa dimman, som täcker så många människors medvetande är;
> att det inte är okej att säga ifrån till dem
> att det inte är okej att tycka något annat
> att det inte är okej att säga till dem att man tycker de har fel

Diskussion och ifrågasättande får inte existera. Då kränker man deras religionsfrihet, men ni kränker min frihet att tycka och tänka vad jag vill!!! Jag blir kränkt av att se hur religiösa dårar skall förstöra en begravning. Jag blir kränkt av att Jehovas Vittnen kommer och försöker omvända mig. Jag blir kränkt av så mycket av vad de pysslar med att jag inte ens orkar tänka på det.

Jag förstör inte dop och konfirmationer, jag går inte runt och försöker omvända dem till att lämna gud och komma ut i en värld där man tänker själv, ifrågasätter och står på egna ben av sin egen fria vilja. Religion för mig är för de svaga människor som behöver tro att det finns någon som styr över dem, så att allt sker på någon annans vilja och så att de aldrig egentligen behöver ta ansvar fullt ut.

Uppriktigt sagt så hatar jag att religion kan användas som en ursäkt för våld mot medmänniskor. Hur kan att spränga folk i luften vara en del av ett heligt krig? Om gud vill ha ihjäl dem så klarar han det nog själv. Om han nu har skapat allt så kan han väl ta död på det också, eller har hans krafter begränsningar? Hur kan ens ett heligt krig få lov att vara en förklaring? Om jag skulle bomba ett köpcentrum och orsaka död åt många oskyldiga människor, så skulle ingen acceptera förklaringen - jag är ateist och ville bara demonstrera att när det görs i religionens namn så får man inget säga för då kränker man deras tro, men när jag gör det så får jag livstid. Det finns inget som heter att 'handlingar som främjar ateism' är en ursäktande förklaring.

Det skall det inte heller finnas vill jag bara understryka, men det skall gälla åt alla håll. De borde veta vad de tror på och varför, så varför får man inte fråga? Varför är det fel att ta upp något som finns omkring oss till debatt?

Jag blir så trött på alltihop, så fantastiskt jäkla trött...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar