fredag 21 maj 2010

Ateistens Dag

Idag har jag bestämt mig för att börja fira Ateistens Dag. Har googlat och kan inte hitta att den finns. Däremot så finns det dagar för alla religiösa högtider, för kanelbullar, bakelser, barn och föräldrar. Skall man hårddra det finns det inte nog med dagar i kalendern för att täcka alla. Framför allt inte om icke-hetro skall ha en hel vecka.

Jag har ännu inte bestämt mig för vilken dag på året som jag skall fira Ateistens Dag. Det skall inte krocka med något annat för alla har rätt till sin tro / icke-tro och firande. Rimligen så borde idag vara Ateistens Dag eftersom det var idag jag bestämde mig. Samtidigt så har Konstantin namnsdag idag. Det kanske inte säger alla allt för mycket, men han var den som införde kristendomen i Romarriket - in hoc signo vinces (i detta tecken skall vi segra - korset).

Vill ju inte att Ateistens Dag på nått vis skall kunna misstolkas på grund av Konstantin. Samtidigt skulle det kunna ses som ett försök att ersätta hans dag med nått bättre, men det är inte det som detta handlar om. Jag vill på intet vis ersätta någons tro eller påtvinga dem att tro, tycka och tänka som jag. Det enda jag vill är att såna som jag, som valt att stå utanför religiöst troende, skall få samma erkännande.

Skall fundera lite på detta, tänka igenom mina möjligheter och se till utbudet av årets kvarvarande dagar och återkomma. Maj är annars trevlig, vore gott med en ledig dag i vårsolen! Fast blir det så får jag fira i efterskott, för nu är det inte många timmar kvar på dygnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar