onsdag 14 mars 2012

Dagsutflykt till Edinburgh, Skottland

På en av de få lediga dagar som inträffade under utgrävningen så åkte jag och några nyfunna vänner på en dagsutflykt till Edinburgh. Det är en av fördelarna med att vara på utgrävningen i norra England, man är nära Skottland.

Av den lilla tid jag spenderade i Edinburgh måste jag säga att det är en underbar stad som jag bara måste åka till igen. Det finns så mycket att se och vi hann bara med en liten bråkdel.





Det fanns gott om ställen att köpa kiltar, säckpipor och whiskey på, men det förvånar väl ingen?!

På vägen till slottet står William Wallance och roar turister. Han är historielärare till vardags och mycket engagerad och passionerad i sitt möte med turister, är han lika passionerad i klassrummet är alldeles säkerligen en underbar lärare.

Edinburgh Castle
Utsikt från slottet

Utsikt från slottet



Vi spenderade nästan hela dan på slottet. Det ser inte så stort ut innan man går in, men det är betydligt större än man tror. Det finns massor av intressanta museum, utsikten över staden går inte av för hackor och på det stora hela är det väl värt ett besök och inträdet, som kändes lite dyrt innan man visste hur mycket man fick för det. Jag passade även på att titta på kronjuvelerna när jag var där...

I mitt sällskap fanns många Harry Potter fanns och detta är det cafe som J. K. Rowling satt på när hon började skriva den första boken. Något annat som man ofta tänker på när man pratar om Skottland är - haggis! Yes, denna vedervärdiga maträtt om man tänker till innehåll och tillagningsprocess. Jag kunder inte med att beställa in haggis själv, den är för mig inte aptitretande om jag säger så, men jag chansen (eller risken) att provsmaka på en som en i sällskapet beställde. Jag kan inte påstå att jag tyckte om det. Både smak och konsistens var för mig rent vidrigt, ändå skulle den restaurangen ha den bästa haggisen i Edinburgh enligt omfattande googling. Två flaskor Coca-Cola senare så var smaken inte borta i alla fall.
  
Haggis
Skotska är en underbart, men som man inte alls får höra mycket av när man rör sig i turistområdena. Trots det och trots haggis så skulle jag varmt rekommendera ett besök. Själv skall jag dit igen, men jag vet bara inte när ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar